Mandag var det, efter en grundig
rundvisning igennem Athens historie, tid til at se den side af Athen, hvor man
kunne fornemme et positivt skift i sociale klasser: Moraitis. Moraitis er en
privatskole i Athen, som er anerkendt for bl.a. sin høje kvalitet i
undervisningen, og størrelsen på den flotte skole. Vi tog bussen – den
offentlige, varme, tætte bus, ikke vores private – ud til skolen, og var meget
lettede da vi kunne komme ud af bussen og trække lidt frisk luft. Idet vi steg
ud, blev vi mødt af store, flotte bygninger af hvide sten, og masser af grønne
buske og træer. Dette var et uvant syn sammenlignet med resten af Athen, hvor
en del af bygningerne, specielt i vores kvarter, var beskidte og ødelagte.
Moraitis School – de siger selv de
er ”the forefront of education in Greece”
Da vi kom ud på skolen
blev vi mødt af en meget venlig kemilærer, sammen med et væld af elever. Alle
havde lige fået frikvarter, så vi fik virkelig den fulde elevmængde at se. Mens
frikvarteret var i gang, blev vi vist rundt. Der går ca. 2000 elever på
Moraitis, og det kunne mærkes, både på størrelsen af skolen, og på larmen der
var, mens frikvarteret var i gang. Udefra var skolen flot, og det samme var
gangene, men mange af os forkælede, danske elever blev overvældede over
klasseværelserne. Værelset var langt, men smalt, og havde meget højt til
loftet, hvilket resulterede i en utroligt dårlig akustik. Desuden havde de
græske elever små, ustabile borde og stole, som ikke kunne stilles. De fleste
af os tænkte nok, at man nødigt vil være for høj eller for lav i sådan en
klasse.
Inden i klasseværelset var en meget
imødekommende græsk klasse med – surprise – græske elever. De havde forberedt
en fremlæggelse med et tilhørende PowerPoint-show, og her blev de kulturelle
forskelle meget tydelige. Vi er alle tre enige om, at danskere fokuserer meget
på mundtlig formidling i undervisningen. Vi er generelt gode til at fremlægge,
og til at virke naturlige, afslappede og selvsikre mens vi fremlægger. Grækerne
var selvsikre mens de fremlagde, men havde en tendens til at læse op fra det
papir, de ikke tog øjnene fra mens de snakkede. Dette skiftede selvfølgelig fra
elev til elev, og det samme gjorde deres engelsk-evner. Dog er det ikke smart
når en hel klasse snakker i munden på den, der fremlægger, når alle befinder sig
i et rum med dårlig akustik. Med det sagt, var de græske elever stadig søde og
rare. De var meget ivrige efter at vise deres skole frem, og de var tydeligvis
meget glade for at
![]() |
VI VAR IKKE FORBEREDT PÅ DETTE. |
gå der.
Ingen af os var dog forberedte på synet af
skolens finurlige toiletter. Toiletterne var huller i jorden. Det var godt nok
meget fine huller af porcelæn, med pladser til fødderne, men ikke desto mindre
var det huller. Sjovt hvordan man kan
skræmmes til at glemme tissetrangen.
Det sidste vi nåede at se, før vi sagde
farvel, var skolens fysik- og kemilaboratorier. Klassen vi besøgte var også en
videnskabelig klasse, og vi havde regnet med en standard som den, der er på
Svendborg Gymnasium. Derfor blev vi overraskede da vi så deres laboratorier: fysiklaboratoriet
var meget smalt og rodet, og kemilaboratoriet havde ingen udluftning og alle
kemikalierne stod frit
fremme. Desuden fortalte en rar
fysiklærer at det er sjældent, eleverne selv udfører forsøgene – i modsætning
til den undervisning, vi er vant til, hvor det er omvendt.
Alt i alt var skolen en undervældende
oplevelse, men eleverne og lærerne var utroligt venlige og imødekommende, og vi
fik alle meget ud af at snakke med dem. Vi hyggede os meget med eleverne, og
holder stadig lidt kontakt med dem gennem en gruppe på Facebook.
Det
sidste billede taget sammen med de græske elever på Moraitis. Mere information
om skolen kan ses på moraitis-school.com.
af Anne Katrine, Mette og Krisztian
af Anne Katrine, Mette og Krisztian
Ingen kommentarer:
Send en kommentar